Behandling af slidgigt og ledgigt

skade, gigt

Jeg døjer selv med slidgigt, efter at have dyrket mange forskellige opslidende sportsgrene i mange år. Det har x været springgymnastik, badminton, tennis, håndbold og den slags sport, der især går ud over hænder, albuer, arme og ben. Jeg mærker det som både ømhed og decideret smerte i både led og muskler.

Slidgigt kommer bl.a. af mange gentagende bevægelser, som nedslider leddene. Man kan ikke øre den slags om, eller bygge dem op igen, men man kan – ifølge Body-sds – sørge for, at gigten ikke bliver værre. Det gør man ved at tilegne sig selv nye bevægelsesmønstre, som er mere skånsom for kroppen og ikke mindst de slidte led.

Det er noget jeg har overvejet længe, om jeg skulle gøre noget ved, og begynde at vende mig til, så det ikke går helt galt på lang sigt. Det er træning der, som siden også understreger, ikke bare tager en enkelt session at lære. Det kræver tilvænning. Det er jo bevægelser og vaner man har tilegnet sig over et helt liv.

Der sidder åbenbart muskler nogen steder, som jeg er vant til at bruge på en måde, så de ender med at trække leddene skævt. Det er en lidt uhyggelig tanke, som jeg ikke ved om jeg helt kan distancere mig fra.

Noget andet er også at jo ældre man bliver, jo sværere er det at få genoprettet balancen i kroppen og slå en dårlig udvikling ned, før det gror en over hovedet. Derfor tænker jeg, at jeg nok skal til at beslutte mig, hvis jeg skal have rettet ind, før gener og smerter bliver så store, at det bliver for svært at leve med.

Om jeg måske også skal have undersøgt det led ledgigt lidt mere, er måske også en ting at overveje nu, hvor jeg alligevel allerede er i gang.

This entry was posted in Sundhed.

Skriv et svar